Warmtepompen – Staats Unie
Inleiding
Staats Unie (een handelsnaam van Staats Energie B.V.) en haar deelnemingen drijven een onderneming op het gebied van de verkoop van warmtepompen en de daarmee gerelateerde producten en onderdelen.
Artikel 1: Algemene Voorwaarden
1.1 De onderstaande bepalingen vormen de Algemene Voorwaarden van Staats Unie en haar deelnemingen (hierna gezamenlijk en individueel aangeduid als “Staats Unie”). Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, opdrachten, leveringen en overeenkomsten tussen enerzijds Staats Unie en anderzijds de natuurlijke persoon die niet handelt als bedrijf of ondernemer (hierna de “Consument”), voor zover er niet expliciet en schriftelijk van deze voorwaarden is afgeweken door Staats Unie en de Consument (hierna gezamenlijk “Partijen”).
1.2 Onder “schriftelijk” wordt, tenzij anders vermeld, ook elektronische communicatie verstaan, zoals e-mail of andere vormen van digitaal verkeer.
1.3 Staats Unie behoudt zich het recht voor om de Algemene Voorwaarden op elk gewenst moment te wijzigen of aan te vullen. Deze wijzigingen en/of aanvullingen zullen tevens van toepassing zijn op reeds lopende overeenkomsten, waarbij rekening wordt gehouden met de redelijke belangen van de Consument. De aanpassingen treden één (1) maand na publicatie in werking.
1.4 In deze Algemene Voorwaarden worden onder ‘Producten’ verstaan: alle goederen en gerelateerde producten die door Staats Unie aan de Consument worden geleverd. Onder ‘Services’ wordt verstaan: alle diensten zoals advies, sales/after-sales, ondersteuning, montage, installatie of reparatie met betrekking tot de Producten, evenals producten die derden aan de Consument leveren.
1.5 De Consument garandeert de juistheid en volledigheid van alle informatie, documentatie, afmetingen, eisen en specificaties die door hem of namens hem aan Staats Unie zijn verstrekt en waarop Staats Unie haar aanbieding baseert.
Artikel 2: Aanbiedingen en totstandkoming overeenkomst
2.1 Alle begrotingen, prijsopgaven, offertes en aanbiedingen van Staats Unie zijn geheel vrijblijvend, tenzij expliciet anders is vermeld. Deze zijn gebaseerd op de door de Consument bij de aanvraag verstrekte gegevens.
2.2 Een Overeenkomst komt tot stand zodra de Consument het aanbod van Staats Unie accepteert, onder voorbehoud van de toepasselijke Algemene Voorwaarden en eventuele aanvullende voorwaarden gesteld door Staats Unie. Als de Consument het aanbod elektronisch aanvaardt, bevestigt Staats Unie deze aanvaarding eveneens elektronisch.
2.3 Staats Unie heeft het recht om binnen de wettelijke kaders onderzoek te doen naar de kredietwaardigheid van de Consument, alsmede naar andere relevante factoren voor het verantwoord aangaan van de Overeenkomst op afstand. Indien Staats Unie op basis van deze informatie goede gronden heeft om de Overeenkomst niet te sluiten, mag zij gemotiveerd een bestelling of aanvraag weigeren, een bestelling annuleren of aanvullende voorwaarden stellen aan de uitvoering.
2.4 Bij een Overeenkomst op afstand of buiten de verkoopruimte met betrekking tot de aanschaf van Producten, heeft de Consument – mits het Product nog niet is geïnstalleerd – de mogelijkheid om de Overeenkomst zonder opgave van redenen binnen een termijn van veertien (14) dagen na ontvangst te ontbinden. De Consument kan in de volgende gevallen de Overeenkomst niet herroepen, mits dit voorafgaand aan het sluiten van de overeenkomst duidelijk door Staats Unie is vermeld:
(A) indien de Producten speciaal voor de Consument zijn vervaardigd of aangepast, en die zijn gemaakt op basis van een persoonlijke keuze of instructie van de Consument, of specifiek voor een bepaalde persoon bedoeld zijn; en
(B) wanneer de Producten door hun aard na levering onherroepelijk zijn vermengd met andere goederen.
2.5 Wanneer een Overeenkomst met betrekking tot Services wordt gesloten op afstand of buiten de verkoopruimte, heeft de Consument het recht de Overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden (herroepen) binnen een periode van 14 dagen na de dag waarop de Overeenkomst tot stand is gekomen. Gedurende deze periode is Staats Unie niet verplicht de uitvoering van de Overeenkomst te starten. Indien de Services echter volledig zijn uitgevoerd en de Consument hier expliciet toestemming voor heeft gegeven, met daarbij de verklaring afstand te doen van zijn herroepingsrecht, kan de Consument de Overeenkomst niet meer ontbinden.
2.6 Indien de Consument gebruik wenst te maken van het recht om de Overeenkomst te ontbinden (herroepen) binnen de termijn van 14 dagen zoals vermeld in artikel 2.4 of 2.5, dient hij dit schriftelijk aan te geven binnen de gestelde termijn (zie artikel 1.2). Wanneer de Consument de Overeenkomst herroept zoals bedoeld in artikel 2.4, zijn de kosten voor de retourzending van de Producten aan Staats Unie voor rekening van de Consument. Mocht Staats Unie de Producten zelf ophalen, dan kunnen de kosten hiervoor bij de Consument in rekening worden gebracht.
2.7 Een wijziging of toevoeging op een bestaande Overeenkomst wordt pas van kracht nadat deze door Staats Unie schriftelijk is bevestigd.
2.8 De door Staats Unie vermelde termijnen dienen altijd als indicatie en zijn geen fatale termijnen. Indien blijkt dat de uitvoering van de Overeenkomst niet binnen de gestelde termijn kan plaatsvinden, zal Staats Unie de Consument hiervan op de hoogte brengen en een nieuwe verwachte termijn aangeven. Het overschrijden van deze termijn geeft de Consument geen recht om de Overeenkomst te ontbinden of aanspraak te maken op enige vorm van schadevergoeding.
2.9 Alle vermelde gegevens zoals maten, gewichten en andere specificaties van de Producten en/of Services worden met zorg opgesteld. Desondanks kan Staats Unie niet garanderen dat er geen geringe afwijkingen zullen optreden. Door Staats Unie of haar leveranciers verstrekte afbeeldingen, tekeningen, beschrijvingen en andere informatie dienen uitsluitend ter algemene informatie en verplichten Staats Unie niet tot levering in overeenstemming met deze specificaties.
2.10 Indien Staats Unie niet in staat blijkt een specifiek Product van het overeengekomen merk of producent te leveren, behoudt zij zich het recht voor om een gelijkwaardig Product van een ander merk of producent te leveren.
2.11 Een op naam gestelde Overeenkomst is geldig voor een periode van 14 dagen, tenzij een andere geldigheidstermijn is vermeld of overeengekomen.
2.12 Alle verstrekte informatie, inclusief veronderstellingen, schattingen, opbrengstberekeningen en terugverdientijden, zijn slechts indicatief. Aan deze gegevens kunnen geen rechten worden ontleend.
Artikel 3: Prijzen
3.1 De genoemde prijzen van Producten en Services luiden in euro’s en zijn, conform de nieuwe btw-regeling, exclusief of inclusief btw. Staats Unie is steeds gerechtigd bijkomende kosten in rekening te brengen bij de Consument, tenzij Partijen dit uitdrukkelijk hebben uitgesloten. De kosten van transport, naar het door de Consument opgegeven adres, komen voor rekening van Staats Unie, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen.
3.2 Na totstandkoming van een Overeenkomst is Staats Unie gerechtigd de overeengekomen prijzen te verhogen in geval van: een prijsstijging van meer dan 5% die plaatsvindt, buiten de vastgestelde levertermijn van Staats Unie om, die – mits deze overeengekomen is met Staats Unie – door de Consument gevraagd is, tussentijdse verhogingen en/of toeslagen op douanetarieven, belastingen, wijzigingen in de monetaire verhoudingen en andere gevallen van (wettelijke) wijzigingen die prijsverhogend werken.
3.3 Indien Staats Unie meerwerk dient te verrichten, waaronder verstaan wordt alle wijzigingen/aanvullingen op de Overeenkomst tussen Partijen, waardoor meer werkzaamheden verricht moeten worden, en/of hogere (on)kosten gemaakt worden dan overeengekomen tussen Partijen, dan zal Staats Unie de kosten van dit meerwerk meenemen in de huidige factuur.
3.4 De Consument is de overeengekomen prijs verschuldigd. Kennelijke (manipulatie-)fouten in de Overeenkomst, zoals evidente onjuistheden, kunnen ook na de totstandkoming van de Overeenkomst door Staats Unie worden gecorrigeerd.
3.5 Speciale aanbiedingen zijn slechts geldig zolang de voorraad strekt, en/of zoals vermeld in de actievoorwaarden, en/of de Overeenkomst.
3.6 Meerkosten door gebreken aan de bestaande installatie (waaronder het aantreffen van asbest, zie artikel 4 lid 9 en 10) zijn voor rekening van de Consument.
Artikel 4: Levering, installatie en risico
4.1 Tenzij schriftelijk uitdrukkelijk anders is overeengekomen, vindt de levering door Staats Unie plaats op de door de Consument opgegeven locatie.
4.2 Vanaf het moment van levering rust het risico van de Producten bij de Consument.
4.3 Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, geldt bij levering op afroep dat alle bestelde Producten binnen 12 (twaalf) maanden na de totstandkoming van de Overeenkomst door de Consument moeten worden opgeroepen. Indien dit niet gebeurt, is Staats Unie gerechtigd om de resterende Producten ineens aan de Consument te leveren of om de opslagkosten door te belasten.
4.4 Staats Unie behoudt zich het recht voor om de bestellingen van de Consument in meerdere delen te leveren.
4.5 De Consument dient ervoor te zorgen dat Staats Unie op de afgesproken leverdatum toegang heeft tot de locatie voor het leveren van de bestelde Producten. Indien dit niet mogelijk is, zal Staats Unie de goederen gedurende maximaal 1 (één) maand opslaan in haar eigen magazijn of elders. De Consument is verplicht hiervoor per dag, of deel van een dag, 1% van het factuurbedrag aan opslagkosten te voldoen. Na het verstrijken van deze termijn heeft Staats Unie het recht de goederen aan derden te verkopen en de opbrengst, minus een vergoeding voor geleden schade, met de Consument te verrekenen.
4.6 De door Staats Unie opgegeven termijnen voor levering zijn indicatief. Hoewel Staats Unie zich zal inspannen om aan de gestelde levertermijnen te voldoen, aanvaardt zij geen enkele aansprakelijkheid voor eventuele schade die de Consument lijdt door het niet halen of uitstellen van deze termijnen. Dit kan onder meer betrekking hebben op misgelopen omzet, niet-gebruikte vrije dagen, etc.
4.7 Staats Unie behoudt zich het recht voor om de installatie te beëindigen of op te schorten zonder dat dit leidt tot enige schadevergoeding, indien tijdens de installatie blijkt dat deze, naar eigen oordeel, niet veilig kan worden uitgevoerd of technisch onverstandig is, zelfs als voorafgaand een schouwing heeft plaatsgevonden. De kosten die Staats Unie maakt bij een dergelijke beëindiging zijn voor haar eigen rekening, tenzij de situatie het gevolg is van tekortkomingen van de Consument.
4.8 De Consument draagt een redelijk risico voor schade als gevolg van onjuiste informatie of instructies die hij heeft verstrekt, gebrekkige constructies die hij heeft opgegeven, of gebreken aan de onroerende zaken waarop de werkzaamheden worden uitgevoerd.
4.9 Staats Unie zal geen werkzaamheden verrichten op een locatie waar asbest aanwezig is. Pas na een verklaring van een gecertificeerd bedrijf waaruit blijkt dat er geen asbest meer aanwezig is, zal Staats Unie de werkzaamheden hervatten.
4.10 Indien noodzakelijk kan Staats Unie om een “geen asbest”-verklaring vragen. Dit document, opgesteld door een erkend bedrijf, bevestigt dat er geen asbest aanwezig is op de werkplek. De Consument is verantwoordelijk voor het laten verwijderen van asbest en het asbestvrij maken van de locatie.
Artikel 5: Betaling
5.1 De Consument dient betalingen te voldoen binnen de afgesproken termijn tussen Partijen. Indien er geen specifieke termijn is afgesproken, geldt een betalingstermijn van 2 (twee) dagen na de factuurdatum.
5.2 Betalingen dienen zonder enige aftrek, korting of verrekening te worden voldaan, tenzij er expliciet schriftelijk andere afspraken zijn gemaakt.
5.3 De Consument is niet gerechtigd om betalingen uit te stellen of te schorsen.
5.4 Betalingen door de Consument worden eerst gebruikt voor de voldoening van alle verschuldigde kosten en rente. Daarna worden de betalingen afgeboekt op de oudste openstaande facturen, ook indien de Consument aangeeft dat de betaling bedoeld is voor een latere factuur.
5.5 Indien de Consument niet betaalt binnen de overeengekomen termijn, zoals vermeld in artikel 5.1, treedt verzuim automatisch in werking. Alle vorderingen die Staats Unie op de Consument heeft, worden dan direct opeisbaar. De Consument is vanaf dat moment – zonder verdere ingebrekestelling of aanmaning – wettelijke rente verschuldigd over het factuurbedrag, conform artikel 6:119 BW. Daarnaast zijn alle redelijke kosten voor buitengerechtelijke incasso voor rekening van de Consument.
5.6 Indien de Consument nalatig blijft in de betaling jegens Staats Unie, behoudt Staats Unie zich het recht voor om alle lopende overeenkomsten op te schorten totdat de betaling is verricht. Voor toekomstige opdrachten of leveringen kan Staats Unie betaling vooraf in contanten eisen.
5.7 Betalingen dienen te worden voldaan in de overeengekomen valuta waarin de prijzen zijn uitgedrukt, zonder enige afwijking.
5.8 Indien de Consument niet voldoet aan de betalingstermijn zoals aangegeven in artikel 5.1, zal Staats Unie een eerste, tweede en derde herinnering versturen om tot betaling over te gaan. Indien na de derde herinnering nog steeds geen betaling is ontvangen, zal Staats Unie een incassobureau inschakelen. De kosten die gemoeid zijn met het inschakelen van een incassobureau zijn volledig voor rekening van de Consument, zoals vastgelegd in artikel 3:92 lid 2 BW.
5.9 In het geval dat de Consument niet op tijd betaalt zoals vermeld in artikel 5.1, omdat de installatie nog niet voltooid is of omdat er nog aanvullende Services uitgevoerd moeten worden, zal een specifieke betalingstermijn en/of betalingsregeling worden opgesteld, mits dit in overleg met Staats Unie is overeengekomen. Indien de Consument niet voldoet aan deze aangepaste betalingstermijn of regeling, wordt het proces zoals beschreven in artikel 5.8 van toepassing.
5.10 De eigendom van de door Staats Unie geleverde Producten blijft bij Staats Unie totdat alle vorderingen op de Consument, inclusief rente en gerechtelijke of buitengerechtelijke kosten, volledig zijn voldaan. Staats Unie behoudt het recht om de onder eigendomsvoorbehoud geleverde materialen die zich nog in het bezit van de Consument bevinden, terug te nemen indien de Consument zijn betalingsverplichtingen niet nakomt of in financiële moeilijkheden verkeert of dreigt te verkeren. De Consument dient Staats Unie altijd onbeperkt toegang te verlenen tot het terrein en/of gebouw voor inspectie van de goederen en/of om haar rechten uit te oefenen.
Artikel 6: Reclame
6.1 De Consument dient bij ontvangst van de geleverde Producten direct te controleren of deze zich in goede staat bevinden en voldoen aan de bepalingen van de Overeenkomst. Op verzoek van Staats Unie zal de Consument, na installatie van het Product, een document van oplevering ondertekenen.
6.2 Indien er bij ontvangst direct zichtbare gebreken of onjuistheden zijn, zoals fouten op afleveringsbonnen, dient de Consument hier onmiddellijk over te reclameren onder vermelding van het factuur- en pakbonnummer. Wanneer deze melding niet direct na ontvangst of oplevering schriftelijk wordt gedaan, worden de geconstateerde feitelijkheden als correct beschouwd.
6.3 Een klacht met betrekking tot een bepaalde levering ontheft de Consument niet van zijn verplichting tot betaling van de betreffende levering en andere leveringen, noch geeft dit het recht om betalingen op te schorten of te verrekenen.
6.4 Staats Unie is niet aansprakelijk voor aanvullende schadevergoedingen of voor de vergoeding van indirecte schade. Staats Unie is derhalve niet gehouden enige vergoeding in dit verband te voldoen.
Artikel 7: Retournering
7.1 Onverminderd de rechten van de Consument, zoals vastgelegd in artikel 2, mogen de door Staats Unie geleverde en door de Consument geaccepteerde Producten alleen na voorafgaande schriftelijke goedkeuring van Staats Unie en onder de door Staats Unie bepaalde voorwaarden worden geretourneerd.
7.2 Staats Unie behoudt zich het recht voor om Producten die ter controle of reparatie naar haar zijn gestuurd, maar niet door de Consument zijn opgehaald binnen een periode van 3 (drie) maanden na de beoordeling of reparatie, door te verkopen aan derden. De opbrengst hiervan zal, na aftrek van kosten voor verrichte werkzaamheden, met de Consument worden verrekend.
7.3 Alle kosten verbonden aan het retourneren van door Staats Unie geleverde Producten zijn voor rekening van de Consument, tenzij vaststaat dat de Producten gebreken vertonen zoals bedoeld in artikel 6 en artikel 9 van deze Algemene Voorwaarden. In dat geval zullen de kosten voor retournering worden gedragen door Staats Unie.
Artikel 8: Eigendomsvoorbehoud
8.1 Staats Unie behoudt het eigendomsrecht van de aan de Consument geleverde Producten totdat alle betalingsverplichtingen van de Consument, zoals genoemd in artikelen 5.8 en 5.10, volledig zijn voldaan.
8.2 Zolang de betaling niet volledig heeft plaatsgevonden, is het de Consument niet toegestaan om de Producten te verpanden, anderszins te bezwaren, of geheel of gedeeltelijk over te dragen aan derden.
8.3 De Consument is verplicht de onder eigendomsvoorbehoud geleverde Producten met de nodige zorg te behandelen en op een herkenbare wijze als eigendom van Staats Unie te bewaren.
8.4 Indien de Consument uit de geleverde Producten een nieuw product vormt, wordt dit beschouwd als een product dat voor Staats Unie is vervaardigd, en blijft het eigendom van Staats Unie totdat aan alle betalingsverplichtingen is voldaan.
8.5 De Consument is verplicht de Producten tot aan het moment van volledige betaling te verzekeren tegen risico’s van verlies of beschadiging in welke vorm dan ook, en deze dekking gedurende de volledige looptijd in stand te houden.
Artikel 9: Garantie
9.1 Wanneer Staats Unie niet zelf verantwoordelijk is voor de productie van de geleverde Producten, biedt Staats Unie uitsluitend garantie aan de Consument indien en voor zover zij voor deze Producten garantie heeft verkregen van de fabrikant of toeleverancier (fabrieksgarantie).
9.2 De garantie vervalt in het geval dat de Consument zelf reparaties uitvoert of wijzigingen aanbrengt aan de geleverde Producten, of indien hij zijn betalingsverplichtingen niet nakomt.
9.3 De garantie is niet van toepassing indien de gebreken zijn veroorzaakt door onjuiste behandeling, onjuiste toepassing, het nalaten van noodzakelijk onderhoud, of door gebruik van de Producten buiten het normale toepassingsgebied.
9.4 Staats Unie biedt ook een garantie op de installatie van 2 (twee) jaar, op voorwaarde dat er minimaal 1 (één) keer per jaar onderhoud wordt uitgevoerd. Het is de verantwoordelijkheid van de Consument om ervoor te zorgen dat dit jaarlijkse onderhoud plaatsvindt.
9.5 De afvoeren van het dak moeten te allen tijde vrijgehouden worden om regenwater af te voeren. Mocht er lekkage ontstaan, dan valt dit alleen onder de installatiegarantie als een derde partij (aangesteld door de Consument) vaststelt dat de lekkage is veroorzaakt door werkzaamheden of services van Staats Unie. Indien Staats Unie erkent dat zij verantwoordelijk is voor de lekkage en de opgelopen schade, zal Staats Unie (of een ingeschakelde derde) de schade herstellen. Eventuele kosten voor het herstelwerk zijn in dat geval voor rekening van Staats Unie.
9.6 Indien de Consument, of een derde die niet door Staats Unie is ingeschakeld, wijzigingen, verplaatsingen, demontages of andere werkzaamheden aan de installatie uitvoert, vervalt de door Staats Unie verleende installatiegarantie. Staats Unie aanvaardt in dat geval geen enkele aansprakelijkheid voor gebreken of schade aan de installatie of door de installatie veroorzaakte schade.
9.7 Indien Staats Unie aansprakelijk is voor schade aan de woning van de Consument als gevolg van de installatie, dient de Consument Staats Unie hiervan direct op de hoogte te stellen en hen in de gelegenheid te stellen de schade eerst zelf te beoordelen en te herstellen.
9.8 Alle opbrengst- en besparingsprognoses die door Staats Unie worden gecommuniceerd, zijn altijd indicatief. Hieraan kunnen geen rechten worden ontleend door de Consument, zoals omschreven in artikel 2.12 van de Algemene Voorwaarden.
9.9 Vervanging of reparatie van de Producten (inclusief onderdelen daarvan) leidt niet tot verlenging van de oorspronkelijke garantieperiode.
Artikel 10: Aansprakelijkheid
10.1 Staats Unie aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor directe of indirecte schade die door de Consument of derden wordt geleden door het gebruik van de Producten en/of Services. Dit omvat, maar is niet beperkt tot, verlies van eigendommen, winstderving, of energiebaten, tenzij sprake is van opzet of grove nalatigheid door Staats Unie.
10.2 Indien Staats Unie toch aansprakelijk wordt gesteld, is haar aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat haar verzekeraar in het desbetreffende geval uitkeert. Mocht er geen uitkering plaatsvinden door de verzekeraar, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot de factuurwaarde van de betreffende Overeenkomst.
10.3 Staats Unie is niet verantwoordelijk voor schade die voortvloeit uit gebreken in producten die door derden zijn geleverd en vervolgens aan de Consument zijn verstrekt. Indien Staats Unie in staat is de schade te verhalen op de betreffende derde partij, zal zij, waar mogelijk, de Consument hierin tegemoetkomen.
10.4 Staats Unie is niet aansprakelijk voor informatie die verstrekt wordt door derden, zoals wederverkopers, retailers, of andere partijen die betrokken zijn bij de wederverkoop of distributie van de Producten.
10.5 Indien de Consument meent een vordering op Staats Unie te hebben in relatie tot dit artikel (10), dient hij dit zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen 1 (één) maand na kennisname van het betreffende feit schriftelijk kenbaar te maken aan Staats Unie. Bij het niet tijdig indienen van een dergelijke melding vervalt het recht van de Consument om de vordering in te dienen.
Artikel 11: Overmacht
11.1 Onder overmacht wordt verstaan iedere omstandigheid die buiten de invloedssfeer van Staats Unie ligt, waardoor de nakoming van haar verplichtingen niet redelijkerwijs kan worden verlangd, ongeacht of deze omstandigheid al dan niet te voorzien was op het moment van het aangaan van de Overeenkomst. Hieronder vallen onder andere: extreme weersomstandigheden, blokkades, stakingen of uitsluitingen, burgerlijke onrust of rellen, terrorisme, ongevallen, brand, grootschalig ziekteverzuim, pandemieën, stilstand of uitval van software en andere technische storingen bij Staats Unie, haar leveranciers, of derden die het transport verzorgen. Daarnaast kan dit ook vertraagde levering van bestelde materialen of onderdelen, overheidsmaatregelen en het intrekken van 1 (één) of meer vergunningen door de overheid omvatten.
11.2 In situaties van overmacht zoals beschreven in dit artikel (11), heeft Staats Unie de mogelijkheid om de levertermijn met de duur van de overmachtssituatie te verlengen, of de Overeenkomst te ontbinden, zonder dat zij daarbij gehouden is aan enige vorm van schadevergoeding. Indien de Consument Staats Unie schriftelijk verzoekt om een beslissing te nemen, zal Staats Unie binnen een termijn van 30 (dertig) dagen haar keuze kenbaar maken.
Artikel 13: Wijzigingen
13.1 In het geval dat er door de overheid wijzigingen worden doorgevoerd in wet- en regelgeving, waaronder ook fiscale aanpassingen met betrekking tot warmtepompsystemen vallen, heeft Staats Unie het recht om de Overeenkomst eenzijdig aan te passen. Dit geldt voor zover dit noodzakelijk is om de Overeenkomst in lijn te brengen met de geldende wet- en regelgeving.
13.2 De Consument stemt ermee in dat de wijzigingen zoals beschreven in artikel 13.1, indien noodzakelijk, worden doorgevoerd in de Overeenkomst.
Artikel 14: Schouwing
14.1 Na het tot stand komen van de Overeenkomst zal Staats Unie een inspectie van de woning uitvoeren. Deze inspectie vindt zowel ter plaatse als op afstand plaats. Indien uit de inspectie blijkt dat de installatie niet (volledig) past, zal Staats Unie naar mogelijke alternatieven zoeken. Onder ‘niet passend’ wordt uitsluitend verstaan dat de installatie fysiek of technisch niet mogelijk is op de locatie. De Consument heeft het recht om de Overeenkomst te annuleren op basis van de inspectie, waarbij artikel 14.7 in werking treedt. Staats Unie behoudt zich het recht voor om zonder opgaaf van reden eenzijdig af te zien van de Overeenkomst, zonder kosten in rekening te brengen voor de inspectie.
14.2 Tijdens de inspectie worden verschillende aspecten bekeken, waaronder:
14.2.1 Bouwjaar en type woning;
14.2.2 Woonoppervlakte;
14.2.3 Isolatie (vloer-, dak-, spouwmuurisolatie en HR++ glas);
14.2.4 Verwarmingssysteem (radiatoren, convectoren, luchtverwarming of vloerverwarming);
14.2.5 Cv-ketel (leeftijd en staat);
14.2.6 Gasverbruik (jaarlijks in kubieke meters);
14.2.7 Aanvullende verwarming (bijv. airconditioning of een haard);
14.2.8 Keuken (al dan niet koken op gas);
14.2.9 Meterkast (staat van de stoppenkast en 1- of 3-fase aansluiting).
14.3 Indien tijdens de inspectie blijkt dat er geen loze leiding aanwezig is, wordt er gekeken naar alternatieve oplossingen voor het kabeltraject van de installatie naar de meterkast. Deze oplossing zal in samenspraak met de Consument worden gezocht, waarbij de meest geschikte optie wordt gekozen.
14.4 De uitkomst van de inspectie of het oordeel van Staats Unie dat de locatie geschikt is voor de plaatsing van de warmtepomp, verschaft de Consument geen rechten. Staats Unie controleert uitdrukkelijk niet de staat of draagkracht van de locatie waar de warmtepomp zou worden geplaatst. De inspectie is geen bouwtechnische of constructieve keuring van de woning, maar enkel een inschatting van de mogelijkheid om de installatie volledig en veilig te plaatsen.
14.5 Indien na de inspectie blijkt dat er aanvullend werk nodig is, zullen de kosten voor dit meerwerk worden verrekend zoals bepaald in artikel 3.3.
14.6 De fysieke inspectie zal plaatsvinden nadat de Consument de Overeenkomst heeft goedgekeurd. Indien de Consument een fysieke inspectie wenst vóórdat er een goedgekeurde Overeenkomst is, kan hij hiervoor een aanvraag indienen bij Staats Unie. Na deze aanvraag kan Staats Unie eventueel de inspectie uitvoeren voordat de Overeenkomst is bevestigd, waarbij andere voorwaarden van toepassing zijn die in overleg met de Consument worden vastgesteld.
14.7 Voor de fysieke inspectie is Staats Unie gerechtigd om kosten in rekening te brengen bij de Consument, conform artikel 12.2 en 12.3, als de Consument de bevestigde Overeenkomst wil annuleren of als er geen Overeenkomst tot stand komt. Deze inspectiekosten worden niet in rekening gebracht als de Consument besluit de huidige of gewijzigde Overeenkomst (bijvoorbeeld op basis van een alternatieve plaatsing van de installatie na de inspectie) niet te ontbinden.
Artikel 15: Vrijwaring
15.1 De Consument vrijwaart Staats Unie, haar medewerkers en iedereen die door of namens Staats Unie wordt ingeschakeld, tegen alle mogelijke claims van derden voor schadevergoedingen die voortkomen uit of verband houden met de door Staats Unie geleverde Producten en/of Services.
Artikel 16: Cessie
16.1 De Consument is niet gerechtigd om rechten of vorderingen die voortvloeien uit de Overeenkomst over te dragen aan derden, tenzij hiervoor schriftelijke toestemming is verkregen van Staats Unie.
Artikel 17: Conversiebepaling
17.1 Indien één van de bepalingen in deze Algemene Voorwaarden of in de Overeenkomst tussen Partijen ongeldig of nietig blijkt te zijn, wordt deze bepaling vervangen door een clausule die de oorspronkelijke strekking zo dicht mogelijk benadert. De overige bepalingen van de Overeenkomst blijven onverminderd van kracht.
Artikel 18: Toepasselijk recht en geschillen
18.1 Op deze Algemene Voorwaarden, evenals op de overeenkomst tussen Partijen, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
18.2 Eventuele geschillen die voortvloeien uit deze Algemene Voorwaarden of de Overeenkomst tussen Partijen zullen eerst via overleg en onderhandelingen worden geprobeerd op te lossen. Indien Partijen niet tot een oplossing komen, wordt het geschil voorgelegd aan de bevoegde rechter in Dordrecht.
18.3 In geval van een conflict tussen de Nederlandse tekst van deze voorwaarden en een in een andere taal gestelde versie, is de Nederlandse tekst doorslaggevend.
18.4 Het Weens Koopverdrag is niet van toepassing op deze Overeenkomst.