Onderhoudscontract – Staats Unie
Onderhoudscontract
Staats Unie en haar deelnemingen opereren in de verkoop, installatie en het onderhoud van zonnepanelen, evenals aanverwante producten en onderdelen die de opwekking van zonne-energie mogelijk maken. Dit omvat onder andere montage- en installatiematerialen, omvormers en zonnepanelen.
Artikel 1 Algemene Voorwaarden
1.1 Deze bepalingen vormen de algemene voorwaarden van Staats Unie en haar deelnemingen (hierna gezamenlijk en individueel aangeduid als ‘Staats Unie’). Ze zijn van toepassing op alle aanbiedingen, opdrachten, leveringen en overeenkomsten tussen Staats Unie enerzijds en een natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf (hierna: de ‘Consument’) anderzijds. Deze voorwaarden zijn ook geldig voor de overeenkomsten die worden aangeduid als het ‘Onderhoudscontract’, tenzij partijen uitdrukkelijk schriftelijk van deze voorwaarden afwijken.
1.2 Tenzij anders schriftelijk overeengekomen, wordt onder de term “schriftelijk” tevens verstaan elektronisch verkeer, zoals via e-mail of andere vormen van online communicatie.
1.3 Staats Unie behoudt zich het recht voor om de algemene voorwaarden op elk gewenst moment te wijzigen of aan te vullen. Deze wijzigingen zijn eveneens van toepassing op reeds bestaande overeenkomsten. Hierbij houdt Staats Unie rekening met de redelijke belangen van de consument. Wijzigingen of aanvullingen treden in werking na één maand na de bekendmaking daarvan.
1.4 Onder ‘Services’ wordt verstaan: diensten zoals advies, verkoop en after-sales, ondersteuning, inspecties, onderhoud, montage, installatie en reparatie van producten. Hieronder vallen zowel producten geleverd door Staats Unie zelf als producten afkomstig van derden. De term ‘Producten’ omvat alle goederen die door Staats Unie aan de consument worden geleverd, waaronder apparatuur voor het opwekken en eventueel opslaan van zonne-energie.
1.5 De consument staat garant voor de juistheid en volledigheid van de door of namens hem verstrekte informatie, documentatie, maten, eisen en specificaties. Deze gegevens vormen de basis voor de offerte en aanbieding die door Staats Unie wordt opgesteld.
Artikel 2 Aanbiedingen en totstandkoming overeenkomst
2.1 Alle schattingen, prijsvoorstellen, offertes en aanbiedingen van Staats Unie zijn vrijblijvend, tenzij anders nadrukkelijk aangegeven. Deze zijn gebaseerd op de informatie die door de consument bij de aanvraag is verstrekt.
2.2 De overeenkomst komt tot stand wanneer de consument het aanbod van Staats Unie accepteert, onder de voorwaarden die Staats Unie heeft gesteld, en met inachtneming van deze Algemene Voorwaarden. Indien de consument het aanbod digitaal heeft aanvaard, bevestigt Staats Unie eveneens elektronisch de ontvangst van deze aanvaarding.
2.3 Staats Unie heeft het recht om, binnen de wettelijke kaders, te onderzoeken of de consument in staat is aan zijn betalingsverplichtingen te voldoen, evenals andere factoren die van invloed kunnen zijn op de beslissing om een overeenkomst op afstand aan te gaan. Indien uit dit onderzoek blijkt dat er redelijke gronden zijn om de overeenkomst niet aan te gaan, mag Staats Unie een bestelling of aanvraag gemotiveerd afwijzen, deze annuleren of aanvullende voorwaarden stellen aan de uitvoering.
2.4 Wanneer een overeenkomst voor diensten is aangegaan op afstand, of buiten de fysieke verkoopruimte (zoals bedoeld in artikel 6:230m e.v. BW), heeft de consument het recht deze overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden binnen een periode van veertien (14) dagen na het sluiten van de overeenkomst. Staats Unie is niet verplicht de overeenkomst uit te voeren binnen deze termijn. De consument kan de overeenkomst niet herroepen wanneer de diensten volledig zijn uitgevoerd en de consument voorafgaand uitdrukkelijk heeft ingestemd met de uitvoering en heeft verklaard afstand te doen van zijn herroepingsrecht.
2.5 Indien producten vervangen of geplaatst worden om te voldoen aan de veiligheidseisen en/of de specifieke wensen van de consument, zal Staats Unie deze werkzaamheden uitvoeren volgens de voorwaarden die zijn vastgesteld voor installatiediensten. De consument is verantwoordelijk voor de kosten hiervan, en zal altijd vooraf een kostenopgave ontvangen. Pas na de goedkeuring van de kostenopgave door de consument zal Staats Unie overgaan tot uitvoering. De installatievoorwaarden worden altijd bijgevoegd bij de offerte die aan de consument wordt verstrekt voor de betreffende producten.
2.6 Indien de consument de overeenkomst wenst te ontbinden (herroepen) binnen de termijn van veertien (14) dagen zoals genoemd in artikel 2.4, dient dit schriftelijk te gebeuren (zie artikel 1.2 van deze algemene voorwaarden). Indien de consument de overeenkomst binnen deze termijn ontbindt, zijn de kosten voor het terugzenden van de producten naar Staats Unie voor rekening van de consument. Mocht Staats Unie de producten zelf terughalen, dan is zij gerechtigd om de bijbehorende kosten aan de consument door te berekenen.
2.7 Wijzigingen of aanvullingen op een reeds tot stand gekomen overeenkomst worden pas van kracht nadat Staats Unie deze schriftelijk heeft bevestigd.
2.8 De door Staats Unie opgegeven termijnen dienen slechts als indicatie en zijn geen harde deadlines. Indien Staats Unie niet in staat is om de overeenkomst binnen de gestelde termijn uit te voeren, zal zij de consument daarvan op de hoogte brengen en een nieuwe geschatte levertijd doorgeven. Overschrijding van de aangegeven termijn geeft de consument geen recht om de overeenkomst te ontbinden of om enige schadevergoeding te eisen.
2.9 Alle gegevens met betrekking tot aantallen, maten, gewichten en andere specificaties van de producten en/of diensten worden zorgvuldig verstrekt, maar Staats Unie kan niet garanderen dat er geen kleine afwijkingen kunnen voorkomen. Catalogi, tekeningen, foto’s, online afbeeldingen en andere beschrijvingen verstrekt door Staats Unie of haar leveranciers dienen uitsluitend als algemene informatie en verplichten Staats Unie niet om exact volgens de vermelde specificaties te leveren.
2.10 Een overeenkomst die op naam gesteld is, heeft een geldigheidsduur van veertien (14) dagen, tenzij uitdrukkelijk een andere termijn is vermeld of overeengekomen.
2.11 Alle verstrekte gegevens, inschattingen, opbrengstprognoses, terugverdientijden en andere factoren zijn slechts bedoeld als schatting en kunnen niet worden opgevat als garanties waaraan rechten kunnen worden ontleend.
2.12 In specifieke gevallen kunnen er afwijkende afspraken tussen Staats Unie en de consument worden gemaakt. Dergelijke afspraken worden vooraf schriftelijk aan de consument bevestigd.
2.13 Voor situaties die niet in deze Algemene Voorwaarden zijn beschreven, zal Staats Unie naar eigen inzicht een passende beslissing nemen over hoe hiermee om te gaan.
2.14 Door het akkoord geven op de overeenkomst bevestigt de consument dat hij de Algemene Voorwaarden heeft gelezen en hiermee instemt.
2.15 Het Onderhoudscontract omvat de volgende diensten:
2.15.1 Monitoring op afstand van het systeem op dagelijkse basis, waarbij de consument proactief door Staats Unie wordt geïnformeerd in geval van:
- Communicatieproblemen met de micro-omvormers, bijvoorbeeld door verstoring van de internetverbinding.
- Storingen die leiden tot een volledige of substantiële vermindering van de opbrengst.
- Defecten aan micro-omvormers die resulteren in een volledige uitval van de betreffende component.
2.15.2 Het oplossen van storingen. Wanneer Staats Unie een storing niet op afstand kan verhelpen, zal er een bezoek aan de consument plaatsvinden om ter plaatse een oplossing te zoeken. Het verhelpen van storingen, evenals onderhoud en reparaties, mogen uitsluitend op instructie van of door Staats Unie worden uitgevoerd.
2.16 Het onderhoudscontract biedt ook toegang tot “Service & Inzicht”. Dit wordt gerealiseerd door monitoring op afstand. Staats Unie heeft de mogelijkheid om de status van de installatie op afstand te controleren en, indien nodig, actie te ondernemen. Voor dit proces is een stabiele internetverbinding en toegang tot de omvormer(s) vereist.
2.16.1 Om “Service & Inzicht” mogelijk te maken, verleent de consument toestemming aan Staats Unie om hiervoor gebruik te maken van de beschikbare internetverbinding. Daarnaast geeft de consument toestemming voor het gebruik van data afkomstig van de installatie voor de monitoring en service op afstand.
2.16.2 Het is de verantwoordelijkheid van de consument om ervoor te zorgen dat zijn internetverbinding goed werkt en dit blijft doen, zodat monitoring en onderhoud zonder onderbrekingen uitgevoerd kunnen worden.
2.17 Staats Unie stelt bepaalde verwachtingen aan de consument na goedkeuring van deze overeenkomst. Het wordt van de consument verwacht dat hij:
2.17.1 Ervoor zorgt dat Staats Unie toegang heeft om de overeengekomen werkzaamheden te verrichten.
2.17.2 Zich ervan verzekert dat werkzaamheden uitgevoerd door derden geen belemmering vormen voor de werkzaamheden van Staats Unie.
2.17.3 De geleverde apparatuur correct gebruikt, in lijn met de beoogde toepassing, en hier zorgvuldig mee omgaat.
2.17.4 Alle gebruiksinstructies van Staats Unie opvolgt.
2.17.5 Zich inspant om schade aan de apparatuur en installatie te voorkomen.
2.17.6 Zich bewust is van het feit dat een niet-functionerende internetverbinding of defecte router ervoor zorgt dat Staats Unie geen monitoring kan uitvoeren of tijdig onderhoud kan plegen aan het systeem. Ondanks de aanwezigheid van een onderhoudscontract blijft het de verantwoordelijkheid van de consument om Staats Unie tijdig op de hoogte te stellen indien de installatie niet naar behoren functioneert. Bij problemen met de internetverbinding kan Staats Unie kosteloos ondersteuning bieden via e-mail of telefoon. Indien ondersteuning op locatie door een monteur noodzakelijk is, worden de kosten hiervan bij de consument in rekening gebracht.
2.17.7 Staats Unie in staat stelt om de werkzaamheden veilig uit te voeren. Wanneer aanvullende veiligheidsmaatregelen nodig zijn, zal Staats Unie dit duidelijk aangeven. De beoordeling van Staats Unie is hierin bepalend.
2.18 Binnen het onderhoudscontract zorgt Staats Unie ervoor dat de consument proactief op de hoogte wordt gehouden van mogelijke storingen. Indien de consument eerder een storing opmerkt, kan deze contact opnemen met Staats Unie via service@StaatsUnie.nl of door te bellen naar 078 204 9098 en optie #2 (service) te selecteren in het keuzemenu.
2.19 Het onderhoudscontract geldt alleen voor installaties waarbij het Enphase-systeem wordt gebruikt.
2.20 De startdatum van het onderhoudscontract is de datum waarop Staats Unie goedkeuring geeft na inspectie van het dak en de elektrische voorzieningen.
2.21 Staats Unie dient toegang te hebben tot en inzage te krijgen in het systeem van de omvormer om storingen en eventuele defecten te kunnen identificeren.
2.22 Het reinigen van de zonnepanelen valt niet onder het onderhoudscontract.
2.23 Het onderhoudscontract heeft een minimale duur van één (1) jaar. Na het eerste jaar wordt het contract stilzwijgend verlengd voor telkens een periode van één (1) jaar. Als de consument de verlenging wil stopzetten, is artikel 12, lid 6 van deze Algemene Voorwaarden van toepassing.
2.24 Wanneer de consument ervoor kiest om de kosten voor het onderhoudscontract maandelijks te betalen, kan dit onder de voorwaarden vermeld in deze Algemene Voorwaarden, zoals opgenomen in artikel 5, in het bijzonder lid 17 van artikel 5.
Artikel 3 Prijzen
3.1 Alle vermelde prijzen voor producten en diensten worden in euro’s aangegeven en kunnen exclusief of inclusief btw zijn, afhankelijk van de geldende btw-regelgeving. Staats Unie behoudt het recht om extra kosten in rekening te brengen, tenzij dit uitdrukkelijk anders is afgesproken tussen de partijen.
3.2 De prijzen van het onderhoudscontract blijven gedurende de looptijd ervan ongewijzigd. Na afloop van het huidige contract kan Staats Unie de prijzen aanpassen voor de daaropvolgende periode.
3.3 Indien er sprake is van extra werkzaamheden die buiten de oorspronkelijke overeenkomst vallen, is Staats Unie gerechtigd om bijkomende kosten, zoals voorrijkosten, arbeidsuren en materiaalkosten, door te berekenen aan de consument. Deze kosten worden gespecificeerd in een aparte factuur.
3.4 De consument is verplicht de overeengekomen prijs te betalen. Eventuele kennelijke (manipulatie-)fouten of duidelijke onjuistheden in de overeenkomst kunnen door Staats Unie worden gecorrigeerd, zelfs nadat de overeenkomst tot stand is gekomen.
3.5 Speciale aanbiedingen zijn geldig zolang de voorraad strekt, tenzij anders aangegeven in de actievoorwaarden of de overeenkomst.
3.6 De tarieven voor het onderhoudscontract, waaronder het maandelijks te betalen bedrag, worden door Staats Unie vastgesteld voor een periode van één (1) jaar, te rekenen vanaf de ingangsdatum van het contract.
3.7 Voor een dakinspectie, waarin verschillende aspecten beoordeeld worden zoals genoemd in artikel 7, lid 2, zijn de kosten altijd inclusief btw, maar exclusief voorrijkosten.
3.8 De kosten voor een elektrische inspectie, zoals genoemd in artikel 7, lid 3, zijn eveneens inclusief btw, maar exclusief de voorrijkosten.
3.9 Eventuele bijkomende kosten door gebreken in de bestaande installatie, waaronder de aanwezigheid van asbest (zie artikel 6, lid 5), zijn voor rekening van de consument.
3.10 Kosten voor het oplossen van storingen en voor werkzaamheden die niet binnen het onderhoudscontract vallen, zoals storingen veroorzaakt door apparatuur die niet door Staats Unie is geleverd, kunnen bij de consument in rekening worden gebracht.
3.11 In de volgende gevallen zullen de gemaakte kosten door Staats Unie aan de consument worden doorberekend:
3.11.1 Indien de consument zich niet aan de vastgestelde afspraken houdt, waardoor het systeem verstoord raakt, kunnen hier kosten aan verbonden zijn.
3.11.2 Indien een storing ontstaat door de volgende omstandigheden:
- Handelingen van de consument waardoor Staats Unie niet in staat is onderhoud of diensten (zoals monitoring op afstand) uit te voeren.
- Gebrek aan, of foutieve elektrische spanning.
- Afwezigheid of een onvoldoende sterk internetsignaal en/of problemen met de router.
- Externe invloeden zoals blikseminslag, vorst, vervuiling of andere externe factoren.
- Onzorgvuldig gebruik door de consument, waaronder onjuiste posities van schakelaars of verkeerde instellingen.
- Storingen aan de meterkast of bekabeling; hiervoor zullen de materiaalkosten door de consument betaald moeten worden.
- Aanpassingen aan het systeem die de functionaliteit ervan kunnen verstoren en/of toegang bemoeilijken. Deze aanpassingen zijn uiteraard niet door Staats Unie aangebracht. Wilt u dat Staats Unie aanpassingen doet aan het systeem? Dit kan tegen vooraf bepaalde en overeengekomen kosten.
3.11.3 Wanneer de consument Staats Unie geen toegang verleent om de werkzaamheden uit te voeren, worden de hiermee gemoeide kosten aan de consument doorberekend.
3.11.4 Indien Staats Unie gedwongen is aanpassingen te herstellen die door de consument aan het systeem zijn uitgevoerd, zullen de hieraan verbonden kosten worden verrekend.
3.11.5 Kosten voor materialen die niet onder fabrieksgarantie vallen, komen voor rekening van de consument.
3.12 Tijdens inspecties en onderhoudsbeurten worden er kosten in rekening gebracht voor onder andere voorrijkosten, arbeidsuren en eventuele materiaalkosten.
Artikel 4 Levering, installatie en risico
4.1 Levering door Staats Unie vindt plaats op de locatie die door de consument is aangewezen, tenzij er expliciet schriftelijk andere afspraken zijn gemaakt.
4.2 Vanaf het moment dat de producten aan de consument worden overgedragen, ligt het risico van deze producten volledig bij de consument.
4.3 Bij een levering op afroep moeten alle bestelde producten door de consument uiterlijk binnen twaalf (12) maanden na het aangaan van de overeenkomst zijn afgenomen, tenzij anders schriftelijk overeengekomen. Indien dit niet gebeurt, behoudt Staats Unie zich het recht voor om de niet-afgeroepen producten in één keer te leveren of de opslagkosten door te berekenen.
4.4 Staats Unie behoudt zich nadrukkelijk het recht voor om bestellingen in delen te leveren.
4.5 De consument dient ervoor te zorgen dat Staats Unie de producten kan leveren op de overeengekomen leverdatum. Wanneer de consument hierin tekortschiet, zullen de producten maximaal één (1) maand worden opgeslagen in het magazijn van Staats Unie of elders. Voor deze opslag is de consument per dag, of een gedeelte daarvan, één procent (1%) van het factuurbedrag verschuldigd. Als deze termijn verstrijkt, heeft Staats Unie het recht om de producten aan derden te verkopen en de opbrengsten, verminderd met eventuele schadevergoedingen, met de consument te verrekenen.
4.6 Door Staats Unie aangegeven levertijden zijn indicatief van aard. Hoewel Staats Unie zich inspant om deze termijnen na te komen, aanvaardt zij geen enkele aansprakelijkheid voor eventuele schade die de consument lijdt als gevolg van een vertraging of het niet behalen van de levertijd. Deze schade kan onder meer bestaan uit misgelopen inkomsten of onnodig opgenomen vrije dagen.
4.7 Staats Unie behoudt het recht om de installatie, het onderhoud of de reparaties stop te zetten of tijdelijk op te schorten zonder enige schadevergoeding aan de consument, indien tijdens de uitvoering blijkt dat installatie op die locatie volgens het oordeel van Staats Unie niet veilig is of technisch niet verstandig. De gemaakte kosten van de installatie zijn voor rekening van Staats Unie, tenzij de reden van beëindiging aan de consument kan worden toegeschreven.
4.8 Het risico voor schade die ontstaat door foutieve informatieverstrekking, onjuiste specificaties van werkzaamheden of gebreken in de door de consument gevraagde constructies en werkwijzen, ligt bij de consument, mits dit redelijkerwijs kan worden verwacht.
4.9 Indien de consument akkoord gaat met een overeenkomst waarbij het Enphase-systeem met de IQ Gateway of de IQ Gateway Metered is opgenomen, worden de bijbehorende 2 CT-ringen niet standaard geïnstalleerd of opgenomen in de prijs van de overeenkomst. Indien de consument wenst dat deze CT-ringen worden geïnstalleerd, moet dit expliciet worden aangegeven bij Staats Unie. In dat geval is artikel 4.9 en alles wat hieronder valt van toepassing op de overeenkomst.
4.9.1 Voor een 1-fase aansluiting zijn 2 CT-ringen nodig. Voor een 3-fase aansluiting zijn 6 CT-ringen vereist, waarbij dus 4 extra CT-ringen moeten worden bijbesteld indien dit oorspronkelijk niet inbegrepen was.
4.9.2 De aanschaf en installatie van CT-ringen maakt geen standaard deel uit van de overeenkomst, maar de consument kan er wel voor kiezen om deze door Staats Unie te laten bijbestellen en installeren. Indien dit van toepassing is, worden de meerwerkkosten bepaald op basis van de specifieke situatie van de consument. Hierbij geldt artikel 3.3 van deze algemene voorwaarden. De consument kan in de overeenkomst terugzien of de bijkomende kosten voor het bestellen en installeren van de CT-ringen zijn opgenomen; dit wordt onder het kopje “opdrachtbevestiging” aangeduid als: “CT-ringen”.
4.9.3 Indien de consument akkoord gaat met de plaatsing van CT-ringen en instemt met de aanvullende voorwaarden uit artikel 4.9.1 en 4.9.2, zal de levering en installatie van de CT-ringen plaatsvinden zoals vastgelegd in artikel 4.4 van deze algemene voorwaarden.
4.9.4 De CT-ringen zijn niet gekalibreerd, waardoor de gegevens die ze verstrekken mogelijk afwijken van de informatie die de slimme meter aangeeft. In het geval van discrepantie tussen beide, worden de gegevens van de slimme meter als juist beschouwd.
4.10 Staats Unie zal geen werkzaamheden uitvoeren op locaties waar asbest is aangetroffen. Indien dit het geval blijkt te zijn, worden de werkzaamheden pas hervat nadat een erkend gecertificeerd bedrijf een verklaring heeft afgegeven waarin staat dat er geen asbest meer aanwezig is.
4.11 Werkzaamheden die nodig zijn bij een storing kunnen, indien vereist, uit de volgende stappen bestaan:
4.11.1 Indien nodig plaatst Staats Unie steigers om veilig te kunnen werken.
4.11.2 Staats Unie neemt passende veiligheidsmaatregelen om de werkomstandigheden veilig te houden.
4.11.3 De draagconstructies (montagesystemen) worden door Staats Unie bevestigd.
4.11.4 De zonnepanelen worden gemonteerd door Staats Unie.
4.11.5 Staats Unie installeert de omvormer(s).
4.11.6 Aansluiting van de zonnepanelen op de omvormer wordt door Staats Unie uitgevoerd.
4.11.7 Indien nodig wordt er door Staats Unie een extra elektrische groep in de meterkast toegevoegd voor een correcte installatie.
Artikel 5 Betaling
5.1 Betaling door de Consument dient te geschieden binnen de tussen beide partijen overeengekomen betalingstermijn. Indien er geen specifieke termijn is afgesproken, geldt een standaard betalingstermijn van twee (2) dagen na factuurdatum.
5.2 Betalingen dienen te worden voldaan zonder enige aftrek, korting of verrekening, tenzij dit schriftelijk uitdrukkelijk anders is afgesproken.
5.3 De Consument is niet gerechtigd om de betalingsverplichting op te schorten.
5.4 Betalingen van de Consument worden primair aangewend om verschuldigde kosten en rente te voldoen. Vervolgens worden deze gebruikt voor de oudste openstaande facturen, zelfs als de Consument aangeeft dat de betaling betrekking heeft op een latere factuur.
5.5 Indien de Consument niet binnen de vastgestelde termijn, zoals vermeld in artikel 5.1, betaalt, treedt van rechtswege verzuim in. In dat geval worden alle vorderingen van Staats Unie op de Consument direct opeisbaar en is de Consument verplicht om, zonder voorafgaande ingebrekestelling of aanmaning, de wettelijke rente (zoals bepaald in artikel 6:119 BW) over het verschuldigde bedrag te betalen. Tevens zijn alle redelijke kosten voor incasso buiten rechte voor rekening van de Consument.
5.6 Wanneer de Consument in gebreke blijft met de betaling aan Staats Unie, behoudt Staats Unie zich het recht voor om de uitvoering van alle lopende overeenkomsten op te schorten totdat de achterstallige betaling volledig is voldaan. Bij nieuwe leveringen of opdrachten kan Staats Unie eisen dat betaling vooraf plaatsvindt.
5.7 Alle betalingen door de Consument dienen te geschieden in de overeengekomen valuta.
5.8 Staats Unie volgt bij het incasseren van openstaande bedragen de wettelijke regels zoals vastgelegd in de Wet Incassokosten (WIK). Indien de Consument niet tijdig betaalt, zal Staats Unie een betalingsherinnering sturen waarin de Consument een termijn van veertien (14) dagen krijgt om het openstaande bedrag te voldoen. Voor elke termijnfactuur die na deze eerste herinnering niet binnen veertien (14) dagen wordt betaald, berekent Staats Unie de wettelijk vastgestelde incassokosten, met een minimum van € 40,-. Als een incassobureau moet worden ingeschakeld, zijn deze incassokosten voor rekening van de Consument, zoals bepaald in artikel 3:92 lid 2 BW.
5.9 Indien de Consument niet tijdig voldoet aan de betaling zoals bepaald in artikel 5.1, kan er een aparte betalingstermijn of betalingsregeling worden toegepast, mits deze regeling met Staats Unie is overeengekomen. Indien de Consument zich vervolgens niet aan deze betalingsafspraak houdt, wordt artikel 5.8 van kracht.
5.10 Staats Unie blijft eigenaar van de geleverde Producten totdat alle vorderingen op de Consument, inclusief rente en (buiten)gerechtelijke kosten zoals vermeld in artikel 3:92 lid 2 BW, volledig zijn voldaan. In het geval dat de Consument zijn betalingsverplichtingen niet nakomt, financiële moeilijkheden heeft of dreigt te krijgen, is Staats Unie gerechtigd om de geleverde materialen onder eigendomsvoorbehoud terug te nemen. De Consument dient Staats Unie te allen tijde toegang te verlenen tot zijn terrein(en) en/of gebouw(en) om de goederen te inspecteren of haar rechten uit te oefenen.
5.11 De overeengekomen prijs voor het Onderhoudscontract zal door Staats Unie automatisch worden geïncasseerd.
5.12 Het Onderhoudscontract treedt in werking zodra Staats Unie de installatie heeft geïnspecteerd en deze goedkeuring heeft gekregen. De Consument betaalt de kosten van het Onderhoudscontract maandelijks via automatische incasso of door een eenmalige betaling voor een periode van één (1) jaar via bankoverschrijving of facturatie. Eventuele bijkomende kosten, zoals voor inspecties, voorrijkosten, materialen of uurtarieven, zullen apart worden aangeboden en gefactureerd indien van toepassing.
5.13 Mocht Staats Unie niet in staat zijn om het Onderhoudscontract uit te voeren door omstandigheden buiten haar controle, zoals beschreven in artikel 11.1, dan geldt dit niet als grond voor verlaging van de maandelijkse kosten, tenzij Staats Unie anders beslist.
5.14 Alle aan Staats Unie verschuldigde kosten dienen binnen zeven (7) dagen na de factuurdatum te worden voldaan. Betalingen aan Staats Unie geschieden door middel van doorlopende SEPA automatische incasso. Bij stornering van de SEPA-incasso wordt een nieuwe incasso-opdracht uitgevoerd.
5.15 Indien de Consument niet tijdig betaalt of indien Staats Unie reden heeft om aan te nemen dat de Consument niet zal betalen, is Staats Unie gerechtigd om de overeengekomen werkzaamheden op te schorten.
5.16 In geval van beëindiging van het Onderhoudscontract gedurende een maand, blijft de Consument nog steeds verantwoordelijk voor de betaling van de gehele maand.
5.17 Als de Consument ervoor kiest om de betalingen maandelijks aan Staats Unie te voldoen, dient deze een formulier in te vullen waarmee een SEPA-incassomachtiging aan Staats Unie wordt verleend. Hiermee kan Staats Unie de maandelijkse kosten automatisch incasseren.
5.18 Mocht de Consument de Overeenkomst willen beëindigen na de bedenktijd van veertien (14) dagen, dan is dit mogelijk. In dat geval dient de Consument de overeengekomen prijs te betalen voor alle resterende niet-betaalde termijnen tot aan de einddatum van de Overeenkomst, evenals een bedrag van € 35,- aan administratiekosten. Door het accorderen van de Overeenkomst geeft de Consument aan op de hoogte te zijn van deze Algemene Voorwaarden, inclusief de bepalingen over annulering en bijbehorende kosten.
5.19 Een wijziging in de prijzen door Staats Unie, zoals genoemd in artikel 3.2 van deze Algemene Voorwaarden, biedt de Consument geen recht op opschorting van betalingen aan Staats Unie.
Artikel 6 Veiligheid
6.1 De Consument is verantwoordelijk, voor zover redelijkerwijs mogelijk, om de veiligheid van de medewerkers van Staats Unie en/of door hen ingeschakelde derde partijen te waarborgen. Soms kunnen aanvullende maatregelen nodig zijn om de veiligheid te garanderen. Staats Unie zal dit aan de Consument melden indien van toepassing. De beoordeling van Staats Unie is hierin doorslaggevend.
6.2 Indien bij de installatie gebruik is gemaakt van Producten waar Staats Unie geen bekendheid mee heeft, zal Staats Unie geen werkzaamheden uitvoeren. In plaats daarvan kan Staats Unie wel een offerte aanbieden voor producten waarmee zij wél bekend is, zodat de benodigde werkzaamheden alsnog kunnen plaatsvinden.
6.3 In bepaalde situaties, met mogelijk gevaarlijke omstandigheden, kan Staats Unie genoodzaakt zijn direct in te grijpen. Waar mogelijk zal Staats Unie dit in overleg met de Consument doen. Indien overleg niet uitvoerbaar is, kan Staats Unie besluiten de werkzaamheden te stoppen of passende veiligheidsmaatregelen te treffen. Indien hieraan kosten verbonden zijn, komen deze voor rekening van de Consument.
6.4 Indien er in de groepenkast geen hoofdschakelaar aanwezig is, kan Staats Unie, ter waarborging van de veiligheid, de stroomvoorziening naar de woning afsluiten door de zegels van de netbeheerder te verbreken. De kosten voor het opnieuw verzegelen van de energievoorziening zijn voor rekening van de Consument. Deze kosten vallen onder meerwerk, zoals beschreven in artikel 3.3 van deze Algemene Voorwaarden.
6.5 Indien daar aanleiding toe is, kan Staats Unie vragen naar een “geen asbest”-verklaring, waaruit blijkt dat er geen asbest op de werkplek aanwezig is. De Consument is zelf verantwoordelijk voor het verwijderen en afvoeren van eventueel aanwezig asbest en het asbestvrij maken van de werkplek. Een “geen asbest”-verklaring moet worden opgesteld door een gecertificeerd bedrijf en bevestigen dat er geen asbest is aangetroffen.
Artikel 7 Inspectie
7.1 Wanneer de Consument een Onderhoudscontract bij Staats Unie wil afsluiten, dient Staats Unie eerst twee afzonderlijke inspecties uit te voeren: een dakinspectie en een elektriciteitsinspectie. Alleen indien beide inspecties succesvol en positief worden afgerond, komt de Consument in aanmerking voor een Onderhoudscontract.
7.2 Tijdens de dakinspectie worden de volgende aspecten gecontroleerd:
7.2.1 Welke typen zonnepanelen zijn geïnstalleerd?
7.2.2 Hoeveel zonnepanelen zijn er op het dak geïnstalleerd?
7.2.3 Wat is het huidige legplan van de installatie?
7.2.4 Uit welk materiaal bestaat het dak (bijv. dakpannen, bitumen, EPDM)?
7.2.5 Wat is de algemene staat van het dak?
7.2.6 Is het ballastplan juist, en komt dit overeen met de toegepaste ballast?
7.2.7 Hoeveel zonnepanelen zijn geplaatst op een plat of schuin dak (afhankelijk van de ballastcontrole)?
7.2.8 Welke micro-omvormers zijn gebruikt?
7.2.9 Hoeveel micro-omvormers bevat de installatie?
7.2.10 Welk merk en type onderconstructie is er gebruikt?
7.2.11 Is de onderconstructie op de juiste manier gemonteerd?
7.2.12 Is de vereffening van de onderconstructie aanwezig en correct uitgevoerd?
7.2.13 Zijn er lasdozen gebruikt? Zo ja, zijn deze goed gemonteerd?
7.2.14 Hoe is het kabeltraject op het dak (bijv. onder de dakpannen)?
7.2.15 Zijn de juiste dakhaken toegepast?
7.2.16 Zijn de panelen stevig bevestigd en zitten alle klemmen goed vast?
7.2.17 Zijn de connectoren juist aangesloten?
7.2.18 Is de onderconstructie bevestigd conform de voorschriften?
7.3 De elektra-inspectie omvat de controle op de volgende punten:
7.3.1 Is de stoppen- of groepenkast een 1-fase of 3-fase systeem?
7.3.2 Heeft de groepenkast een hoofdschakelaar?
7.3.3 Welk serie en type Enphase-apparatuur is gebruikt?
7.3.4 Wat is het totale vermogen van de installatie?
7.3.5 Indien van toepassing, hoeveel strings zijn er aanwezig?
7.3.6 Hoe is de aansluiting in de stoppen- of groepenkast uitgevoerd?
7.3.7 Hoe is de aarding van de groepenkast uitgevoerd?
7.3.8 Is de Q-relais correct aangesloten?
7.3.9 Welke beveiligingen zijn toegepast (bijv. aardlekautomaat)?
7.3.10 Wat is de kabeldikte en is deze correct volgens de voorschriften?
7.3.11 Hoe is het kabeltraject voor zowel DC als AC uitgevoerd?
7.3.12 Voldoet de installatie aan (brand)veiligheidseisen?
7.3.13 Is de installatie voorbereid op de integratie van een thuisbatterij?
7.3.14 Metingen van de CT-ringen en bijbehorende waardes.
7.3.15 Is de elektrische installatie uitgevoerd volgens de voorschriften van de fabrikant(en)?
7.3.16 Voldoet de stoppen- of groepenkast aan de NEN 3140-richtlijnen?
7.4 Staats Unie voert inspecties enkel uit bij installaties met maximaal 50 zonnepanelen.
7.5 Indien Staats Unie naar aanleiding van een inspectie een verkeerde beoordeling afgeeft, geeft dit de Consument geen recht op enige vergoeding of aansprakelijkheid van Staats Unie, zoals beschreven in artikel 10.7 van deze Algemene Voorwaarden.
7.6 Voor zowel de dak- als de elektra-inspectie worden kosten in rekening gebracht, conform artikel 3.7, 3.8, en 3.12 van deze Algemene Voorwaarden.
Artikel 8 Onderhoud en storingen
8.1 Wanneer de Consument een Onderhoudscontract afsluit bij Staats Unie, zijn de volgende diensten inbegrepen, zoals ook omschreven in artikel 2.15 van deze Algemene Voorwaarden:
8.1.1 Monitoring van het systeem op afstand via online toepassingen.
8.1.2 Online controle en bewaking van de prestaties van de installatie.
8.1.3 Overname van productgaranties van derden.
8.1.4 Toegang tot een helpdesk/servicelijn voor alle vragen en/of problemen van de Consument.
8.1.5 Detectie en verhelpen van storingen.
8.2 Indien er tijdens het onderhoud blijkt dat bepaalde materialen vervangen moeten worden, zal Staats Unie eerst een offerte aan de Consument verstrekken voor de benodigde materialen.
Artikel 9 Garantie
9.1 Staats Unie biedt alleen garantie op Producten die niet door haarzelf zijn geproduceerd indien, en voor zover, zij van haar leveranciers een garantie heeft verkregen op deze specifieke Producten (fabrieksgarantie).
9.2 De garantie komt te vervallen indien de Consument zelf reparaties of wijzigingen aan de geleverde Producten uitvoert, en/of wanneer de Consument niet voldoet aan de betalingsverplichtingen.
9.3 De garantie geldt niet wanneer de gebreken voortkomen uit ondeskundige behandeling, oneigenlijk gebruik, het nalaten van noodzakelijk onderhoud, of bij gebruik van de Producten buiten de daarvoor bedoelde toepassingen.
9.4 Mocht er iets fout gaan, dan is dat uiteraard vervelend voor beide Partijen, maar in het bijzonder voor de Consument. Staats Unie verzoekt de Consument eventuele klachten zo spoedig mogelijk te melden, mede met het oog op de garantievoorwaarden. Staats Unie zal zich inspannen om het probleem naar tevredenheid op te lossen.
9.5 Dakafvoeren dienen te allen tijde vrij te blijven zodat regenwater ongehinderd kan worden afgevoerd. Indien zich lekkage voordoet, valt dit uitsluitend onder de installatiegarantie wanneer een door de Consument ingeschakelde derde partij vaststelt dat de lekkage is veroorzaakt door werkzaamheden of Services van Staats Unie. Indien Staats Unie deze constatering erkent, zal zij (of een derde partij) de schade herstellen. Alle gemaakte kosten met betrekking tot de lekkage (zoals herstelwerkzaamheden) komen in dat geval voor rekening van Staats Unie.
9.6 Indien de Consument zelf, of door een door hen ingeschakelde derde partij, wijzigingen of aanpassingen uitvoert aan de installatie van Staats Unie, zoals bijvoorbeeld demontage, verplaatsing, wijziging of aanpassing van de installatie, dan komt de installatiegarantie van Staats Unie te vervallen. In dat geval is Staats Unie op geen enkele wijze verantwoordelijk voor eventuele gebreken of schade aan de installatie of schade veroorzaakt door de installatie.
9.7 Wanneer Staats Unie aansprakelijk is voor schade aan de woning van de Consument als gevolg van de installatie, dient de Consument Staats Unie hiervan onmiddellijk op de hoogte te stellen en hen de mogelijkheid te bieden de schade zelf te inspecteren en te herstellen.
9.8 De door Staats Unie verstrekte opbrengst- en besparingsprognoses van de installatie zijn altijd indicatief. Hieraan kunnen geen rechten worden ontleend door de Consument.
9.9 Het repareren of vervangen van Producten (of onderdelen daarvan) leidt niet tot een verlenging van de oorspronkelijke garantietermijn.
9.10 CT-ringen en eventuele storingen gerelateerd aan CT-ringen vallen niet onder de installatiegarantie die door Staats Unie is verstrekt. Indien de Consument toch aanspraak wil maken op garantie met betrekking tot de CT-ringen, dient de Consument zelf contact op te nemen met Enphase.
9.11 Staats Unie biedt geen garantie voor installaties die niet door Staats Unie zelf zijn uitgevoerd. Garantie kan alleen worden verleend nadat Staats Unie zowel een dak- als elektra-inspectie heeft uitgevoerd en op basis hiervan een positieve beoordeling heeft afgegeven.
Artikel 10 Aansprakelijkheid
10.1 Staats Unie is op geen enkele manier verantwoordelijk voor enige directe of indirecte schade die de Consument of derden lijden door het gebruik van de geleverde Producten en/of Services. Dit omvat onder meer, maar is niet beperkt tot, verlies van eigendommen, winstderving, of vermindering van energieopbrengst. Deze beperking geldt, behalve in gevallen van opzet of grove nalatigheid door Staats Unie.
10.2 Indien Staats Unie toch aansprakelijk wordt gesteld, is haar aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat haar verzekeringsmaatschappij in het desbetreffende geval uitkeert. Indien de verzekeraar geen uitkering doet, is de aansprakelijkheid van Staats Unie beperkt tot het factuurbedrag zoals vermeld in de Overeenkomst.
10.3 Staats Unie is niet verantwoordelijk voor schade die voortvloeit uit gebreken in producten die zijn ingekocht van derden en vervolgens aan de Consument zijn geleverd. Alleen indien en voor zover Staats Unie in staat is dergelijke schade te verhalen op de betreffende leverancier, kan zij eventueel de Consument gedeeltelijk of geheel tegemoetkomen.
10.4 Staats Unie kan niet aansprakelijk worden gesteld voor informatie die verstrekt is door externe partijen, waaronder wederverkopers, detailhandelaren, of andere derden die de Producten distribueren of doorverkopen.
10.5 Indien de Consument meent een claim te hebben op grond van dit artikel, dient deze claim zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen één (1) maand nadat de Consument op de hoogte is van de omstandigheden die volgens hem leiden tot aansprakelijkheid van Staats Unie, schriftelijk kenbaar te worden gemaakt. Indien de Consument nalaat binnen deze termijn een melding te doen, vervalt zijn recht om een vordering in te dienen.
10.6 Staats Unie kan niet garanderen dat de omvormer-systemen die zij levert en installeert geheel vrij zijn van beveiligingslekken of kwetsbaarheden. Hierdoor kan Staats Unie niet verantwoordelijk worden gehouden voor enige directe of indirecte schade of verlies als gevolg van een dergelijke inbreuk of aanval. Het is aan de Consument om de juiste maatregelen te nemen ter bescherming van zijn eigen gegevens en systemen. Dit omvat onder andere het regelmatig veranderen van wachtwoorden, het installeren van beveiligingsupdates, en het gebruik van overige beveiligingsmethoden.
10.7 Indien Staats Unie een beoordeling uitvoert van een installatie die door een derde partij is geplaatst met als doel het afsluiten van een onderhoudscontract, kan de Consument geen rechten ontlenen aan een eventuele foutieve beoordeling door Staats Unie. Een dergelijke situatie verleent de Consument geen recht op schadevergoeding of enige andere vorm van aansprakelijkheid.
10.8 Zoals uiteengezet in artikel 7.2.5 voert Staats Unie een controle uit op de status van het dak. Echter kan Staats Unie geen aansprakelijkheid aanvaarden voor de uitkomsten van deze controle, en hieraan kunnen dan ook geen rechten door de Consument worden ontleend.
10.9 Staats Unie is niet verantwoordelijk voor de werking of aanleg van reeds bestaande installaties en aansluitingen.
10.10 Staats Unie aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade veroorzaakt door blikseminslag of stroomstoringen in het elektriciteitsnet. Staats Unie is eveneens niet aansprakelijk in situaties van overmacht (zoals beschreven in artikel 11) of bij fouten in de bediening.
10.11 Mocht Staats Unie niet in staat zijn het systeem te monitoren vanwege storingen in de internetverbinding van de Consument, dan kan zij hiervoor niet verantwoordelijk worden gehouden.
10.12 Staats Unie raadt de Consument aan om de producten en apparatuur te verzekeren tegen mogelijke schade.
Artikel 11 Overmacht
11.1 Onder overmacht wordt verstaan iedere situatie die buiten de macht van Staats Unie ligt, waardoor redelijkerwijs niet kan worden verwacht dat zij haar verplichtingen kan nakomen, ongeacht of deze situatie ten tijde van het aangaan van de Overeenkomst voorzienbaar was. Hieronder vallen onder andere: extreme weersomstandigheden, blokkades, onderbrekingen in de energietoevoer, het ontbreken van een werkende internetverbinding (door verkeerd gebruik), stakingen, onrust, terrorisme, ongevallen, brand, buitensporig ziekteverzuim, pandemieën, uitval of vertraging van software of andere technische storingen bij Staats Unie, haar leveranciers of het transport verzorgd door haar of derden, vertraagde levering van bestelde onderdelen of materialen, overheidsmaatregelen en het intrekken van door de overheid vereiste vergunningen.
11.2 In geval van overmacht, zoals omschreven in dit artikel, heeft Staats Unie naar eigen inzicht het recht om ofwel de levertijd of uitvoeringsdatum van de diensten te verlengen met de duur van de overmachtssituatie, ofwel de Overeenkomst te beëindigen, zonder enige verplichting tot schadevergoeding. Indien de Consument Staats Unie schriftelijk verzoekt een keuze te maken, zal Staats Unie binnen dertig (30) dagen haar keuze kenbaar maken.
Artikel 12 Ontbinding
12.1 De Overeenkomst kan te allen tijde door Staats Unie tussentijds en met onmiddellijke ingang worden beëindigd, zonder voorafgaande ingebrekestelling, rechterlijke tussenkomst of juridische ontbinding, indien zich één van de volgende omstandigheden voordoet:
(A) Wanneer de Consument failliet wordt verklaard, surseance van betaling aanvraagt, onder de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen valt, of een schikking met zijn schuldeisers voorstelt of bereikt;
(B) In geval van overmacht, zoals beschreven in artikel 11 van deze Algemene Voorwaarden.
12.2 Indien een Overeenkomst niet tot stand komt of wordt ontbonden, zijn alle openstaande vorderingen van Staats Unie jegens de Consument per direct opeisbaar.
12.3 Bij ontbinding, zoals bedoeld in artikel 12.1, blijven alle gefactureerde bedragen voor reeds geleverde prestaties van kracht en worden deze onmiddellijk opeisbaar.
12.4 Conform de Nederlandse wetgeving heeft de Consument het recht om binnen veertien (14) dagen na akkoord op de Overeenkomst, voor de levering en/of installatie van Producten, deze zonder opgaaf van redenen te ontbinden. Als de Consument de Overeenkomst na deze bedenktijd van veertien (14) dagen wil annuleren, kan Staats Unie een boete opleggen ter hoogte van honderd procent (100%) van de aanschafwaarde van de materialen. Deze boete dekt de kosten die door Staats Unie zijn gemaakt in verband met de betreffende Overeenkomst en de annulering. Door het ondertekenen van de Overeenkomst geeft de Consument aan bekend te zijn met de Algemene Voorwaarden, inclusief de bepalingen rondom annulering en eventuele kosten.
12.5 Conform de Nederlandse wet heeft de Consument ook het recht om binnen veertien (14) dagen na het akkoord op het Onderhoudscontract dit zonder opgaaf van redenen te annuleren. Indien de Consument het Onderhoudscontract wil opzeggen na deze periode van veertien (14) dagen, kan dit onder de voorwaarden zoals uiteengezet in artikel 5.18 van deze Algemene Voorwaarden.
12.6 Indien de Consument de verlenging van het Onderhoudscontract, zoals omschreven in artikel 2.23, niet wenst, dient hij dit minimaal één (1) maand voor de afloopdatum schriftelijk aan Staats Unie door te geven.
12.7 Indien de Consument, die een Onderhoudscontract heeft afgesloten, zijn woning verkoopt of gaat verhuizen, dient hij dit ten minste één (1) maand van tevoren aan Staats Unie door te geven. Er is de mogelijkheid om het Onderhoudscontract over te dragen aan de nieuwe eigenaar van het pand, maar dit dient in overleg te gebeuren met zowel Staats Unie als de nieuwe eigenaar.
12.8 In het geval dat de Consument die een Onderhoudscontract heeft afgesloten komt te overlijden, mogen de erfgenamen het contract beëindigen. Staats Unie zal hierbij geen administratiekosten in rekening brengen en ook geen betaling voor de resterende looptijd vorderen. Bij twijfel over de situatie kan Staats Unie de erfgenamen vragen om bewijs van het overlijden te overleggen.
12.9 Staats Unie heeft het recht om de Overeenkomst tussentijds te beëindigen als de Consument zich niet aan de overeengekomen voorwaarden houdt. In een dergelijk geval wordt de Consument hiervan schriftelijk op de hoogte gesteld en krijgt hij vijf (5) werkdagen de tijd om alsnog aan zijn verplichtingen te voldoen. Indien de Consument niet voldoet binnen de gestelde termijn, wordt de ontbinding van de Overeenkomst definitief, met ingang van de datum waarop Staats Unie dit schriftelijk heeft bevestigd.
12.10 In bepaalde situaties kan Staats Unie de Overeenkomst onmiddellijk beëindigen, zonder opzegtermijn. Dit is van toepassing wanneer de Consument gedrag vertoont dat in strijd is met de algemene normen en de regels die in deze Algemene Voorwaarden zijn opgenomen. Voorbeelden van dergelijk gedrag zijn: agressief gedrag, het weigeren van medewerking aan controles of het veroorzaken van gevaarlijke situaties.
12.11 Zodra Staats Unie de Overeenkomst met betrekking tot het Onderhoudscontract beëindigt, wordt de afgesproken dienstverlening direct stopgezet.
Artikel 13 Wijzigingen
13.1 Indien er door overheidsmaatregelen veranderingen plaatsvinden in de wet- en regelgeving, waaronder ook fiscale wijzigingen met betrekking tot zonnestroomsystemen, behoudt Staats Unie zich het recht voor om de Overeenkomst eenzijdig aan te passen. Dit is noodzakelijk om de overeenkomst in lijn te houden met de actuele wet- en regelgeving.
13.2 De Consument gaat hierbij akkoord met de noodzakelijke aanpassingen van de Overeenkomst, zoals beschreven in artikel 13.1.
Artikel 14 Vrijwaring
14.1 De Consument vrijwaart Staats Unie, haar medewerkers en derden die namens haar werkzaamheden verrichten, van alle aanspraken door derden voor schade die verband houdt met de door Staats Unie geleverde Producten en/of verleende Services.
14.2 Mocht uit een inspectie door Staats Unie blijken dat een installatie volledig onjuist is geïnstalleerd, dan vrijwaart de Consument Staats Unie, haar medewerkers en derden die door haar worden ingeschakeld, van iedere aansprakelijkheid jegens derden, zoals beschreven in artikel 10.7 van deze Algemene Voorwaarden.
14.3 De Consument vrijwaart Staats Unie van enige vorm van aansprakelijkheid van derden, indien de Consument ervoor kiest om zijn Producten/apparatuur niet te verzekeren tegen schade, ondanks het advies in artikel 10.12.
14.4 Indien artikel 12.8 van toepassing is, zal Staats Unie de Consument ontheffen van zijn betalingsverplichtingen aan Staats Unie. Dit geldt alleen wanneer, op verzoek van Staats Unie, de nodige bewijsstukken worden overlegd.
Artikel 15 Cessie
15.1 Het is de Consument niet toegestaan om rechten en/of vorderingen uit het Onderhoudscontract en/of de Overeenkomst over te dragen aan derden, tenzij hiervoor voorafgaande toestemming is verkregen van Staats Unie.
Artikel 16 Conversiebepaling
16.1 Indien één van de bepalingen van deze Algemene Voorwaarden of de Overeenkomst tussen Partijen nietig blijkt te zijn, zal deze worden vervangen door een bepaling die de oorspronkelijke strekking zo dicht mogelijk benadert. De overige bepalingen blijven volledig van kracht.
Artikel 17 Toepasselijk recht en geschillen
17.1 Op deze Algemene Voorwaarden en de Overeenkomst tussen Partijen is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
17.2 Eventuele geschillen die voortvloeien uit deze Algemene Voorwaarden en de Overeenkomst zullen eerst worden geprobeerd op te lossen door overleg en onderhandeling. Indien dit niet tot een oplossing leidt, zal het geschil worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in Dordrecht.
17.3 Bij tegenstrijdigheden tussen de Nederlandse tekst van deze voorwaarden en een vertaling in een andere taal, heeft de Nederlandse tekst voorrang.